Annapettersson!

Kategori: Må bra

Att våga!

 

Våga utmana dig, våga ta ut dig till max! Våga svettas och orka stå emot allt negativt. Var stark och låt aldrig någon trycka ner dig!

 

Le. ♥

 

Ta hand om din kropp på bästa sätt. Ät och må bra. Häng inte upp dig på småsaker när de finns små mycket annat att vara glad över. Älska dig själv precis som du är. Ändra dig inte för någon annans skull. Omge dig med människor du mår bra av. Le. ♥

Tisdags lunch!

 

 

Efter beeptestet idag så drog jag hem och duschade och åt lite lunch.

Såhär såg min lunch ut idag blev en sjukt god sallad, jag tog de som fanns hemma!

 

 

I botten la jag rivna morötter och salladsblad. Sen kokade jag ett ägg, och sen la i gravad lax, avokado och keso! Jag kryddade lite med peppar och cayenne också!

Ingen vidare förklaring behövs här förutom att Ida Warg utmanar oss denna veckan på plankan! 23 minuter ska vi ha stått i denna position innan söndag, nu kör vi!

Efter MRL passet idag så körde jag och madde, 9 minuter plankan, sidan och vanliga. Så vi är på god väg! KÄMPA PÅ NU!!!

20131007-135934.jpg

Recept

 

Recept ifrån ptfia.se 

 

Mixa frysta bananslantar med frysta hallon med en skvätt vatten/kokosvatten och en nypa vaniljpulver till en kräm. Servera direkt och toppa med rostad kokos eller pudrad kakao.

15 årig flicka våldtagen!

När jag var liten brukade jag lägga mina armar i min tröja för att låtsas inte ha armar. Jag brukade starta om tv-spelet varje gång jag visste att jag skulle förlora. Sov med alla mina gosedjur så inte en av dem skulle känna sig utanför. Hade en sån här penna med fyra färger och försökte hela tiden trycka ner alla samtidigt fast än jag visste att de var omöjligt. Det svåraste valet i livet jag kunde stå emellan om jag antingen ska spela super-mario den klassiska eller den med hästen. Brukade gömma mig bakom dörrar för att skrämma någon men oftast slutade det med att jag gav upp för det tog för lång tid för dem och gå förbi. Att låtsas sova var standard då det bästa som fanns var att någon skulle bära en till sängen. Brukade tro att månen förföljde bilen. När två droppar föll på bilrutan så brukade jag se det som en tävling, den droppen som kommer ner först hade vunnit. Satt vid datorn enbart för paint och den enda man behövde ta hand om va sin tamagochi. Dem enda falska vännerna vi hade var våra osynliga låtsasvänner. Sjunga i duschen var ett måste men nu bestämmer man livssviktiga beslut där. Kommer ni ihåg när vi var barn och vi längtade till att bli stora? VAFAN TÄNKTE VI ME?

 

Vi ser unga människor ta livet av sig. Jag läser om att unga tjejer och killar har blivit våldtagna av en grupp killar eller sina föräldrar. Jag läser om att människor har blivit mördade. Jag läser om hur sjuk vår värld är. Idag kan du få två års fängelse för att du har mördat en annan människa. För att du har förstört en annan människas liv. Du kan bli fri, ifall du våldtar någon här i Sverige. För det räknas inte som våltäkt när en grupp killar tar dina kläder, häver in dig i ett mörkt rum och börjar våldsföra sig på dig, en efter en efter en. 

Kära Svea Hovrättspresident Fredrik Wersäll.

- Föreställ dig själv att du är på väg för att hämta din vän och hjälpa henne från en fest. Helt plötsligt blir du våldtagen av en grupp killar som är si sådär, sex stycken i ett mörkt rum. Dom tar dina kläder, dom tar dina saker och börjar våldsföra sig på dig en efter en efter en. Du visar dina känslor. Du gråter och när du kommer hem, polisanmälder du dom. I rättegången säger domaren som sitter i sin fula domstol att du kunde ha sagt "Nej" eller "Sluta" till killarna. Alltså han menar att du skulle bett dom ta en paus då dom våldtog dig, tända lampan så att du ser hur dom ser ut och fråga vad dom heter och säga "Snälla kan ni sluta, nej nej nej nej". Han säger också att killarna kan gå och att det här är ingen våldtäkt. HUR I HELA FRIDEN HADE DU KÄNT DÅ? Som den här femton åriga flickan som knappt kan ta ett steg från sitt hus. Det hoppas jag, för du är minst lika dum som den där domaren jag precis beskrev om. Du är så patetisk. Hade du sagt samma sak ifall det var din dotter? "Men lilla gumman, du kunde ha sagt nej till dom". Hur tror du att ett nej hjälper vid det här läget? Jag vet inte om du leker dum, eller om du är dum på riktigt, men snälla ta och skaffa dig mer vett.

Smoothie booster

 

Tänkte tipsa om en Smoothie från ptfia.se ♥

 

Grön Smoothie:

 

- Grönkål – Citronkött – Chlorella – Fryst spenat – Broccoli – Avokado – Kokosvatten – Nektarin – Kiwi -

 

Färskpressad juice:

 

- Morötter – Apelsin – Citron – Färsk ingefära – Äpple – Lime -

Älskade fredag!

 

Godmorgon ♥ hoppas ni får en fin Fredag. Kom ihåg att dagen blir vad ni gör den till! Va dig själv sträck på dig och le, det kommer du långt på! Kram 

Fina ni!

(Bild kenzas.se)

 

Hej fina ni, haft en bra dag? Jag har haft en jätte bra dag. Dom flesta av mina dagar är väldigt bra då jag alltid försöker göra det bästa utav dom. Dom senaste två veckorna så har jag verkligen lyssnat på mig själv. Jag tränar bara om jag verkligen känner för det, Hinner i skolan, äter det jag är sugen på och gör det jag vill. Så otroligt skönt. 

En annan rolig sak jag inte berättat för er  (tror jag) är att mina fina kommer hem till mig imorgon. Inte så stor grej egentligen men mysigt. Mår så himla bra med dem!
Först blir det middag, sen blir det nog en tripp till hemmakväll och sen kan ni få lista ut hur vi ska spendera kvällen ;)


Kram! 

Ingen motivation?

Tänkte skriva ihop ett inlägg om när motivationen till träningen ligger på 0. För ja, motivation till täningen har jag inte haft nu på ett tag. Och man kan inte alltid vara taggad på att gymma eller dra ut och springa. Vi har svackor i allt - jobb, skola, kosten och träning. 

Min motivation till träningen är som sagt just nu inte så stor. Men det är bara att försöka tänka positivt och göra det bästa av situationen. Jag älskar verkligen att gymma och det är min typ av träning. Dock så har jag inte gjort det på snart 2 veckor för att jag verkligen inte känt för det. Jag vill inte tvinga mig till träning för det är ju inte av den anledningen jag vill träna - för att jag är tvungen. Jag vill träna för att det är roligt och känslan efteråt ett svettigt pass är så galet underbar. Jag hoppas ni också har det tänket.

 

Om ni verkligen inte har motivationen till träningen, ta det lugnt och stressa inte. Den kommer komma tillbaka och då kommer din kropp vara utvilad och redo att köra 110% igen. 

 

Bara för att du inte tränar så finns det ingen anledning att trycka godis och snabbmat mer än vad du brukar. Försök att fortfarande vara hälsosam. Börja dagen med en green smoothie fylld med massa nyttigheter, ta några nötter som mellis, fyll på med långsamma kolhydrater mycket protein och bra fetter på lunchen, gör en omelette till mellis och ät sen en middag som innehåller massa grönt.

 

 

Gå ut och ta en powerwalk. Njut av den fina hösten och tänk framåt. Om motivationen inte finns där, nej men ta en vecka helt ledigt då. Fyll tiden du skulle lagt på träning med något annat. Träffa kompisar, ta ett bad, läs en bok eller vad det kan vara. 

 

Att du inte träna på 1 vecka kommer inte göra att du tappar allt. Låt din kropp vila den veckan, ät massa grönt och drick mycket vatten. Sen kör du stenhårt där DU känner för det. 

 

Tips mellanmål

Häromdagen fick jag en fråga om jag kunde tipsa om snabba och enkla mellanmål innan träning. Man kanske inte hinner ställa sig och steka några goda/hälsosamma pannkakor, eller så kanske man ska till träningen direkt efter skolan och måste köpa något från affären. Man bör äta ca1-2 timmar innan träning, dels för att kroppen ska hinna ta upp energin men också för att man ej ska bli illamående under träningspasset. 
Innan ett träningspass bör man fylla på med kolhydrater av den bra sorten. Jag brukar göra lite olika saker, men främst saker med energi. Här kommer en lista på olika saker: 
- Smoothie! vem får egentligen nog av de? Man kan göra så många olika sorters smoothie, så det finns någon för alla! En favorit är kvarg/turkisk yoghurt, havregryn och frysta bär! Perfekt med protein, kolhyrater och vitaminer! Perfekt att hälla över i en flaska/ take away mugg och dricka påväg till träningen!
- Gröt! Även gröt kan man göra på flera olika sorters vis. Jag gör alltid i mikron (2 dl gryn, 1 dl vatten och salt, 2-3 min i mikron) som jag sedan toppar med olika grejer. Froyo, mjölk, banan, kanel, äppelmos, frysta bär, sylt, kvarg, jordnötssmör osv osv.
- Kvargskål! En skål med kvarg, bär, jordnötssmör är ju de bästa! Kvarg med tillbehör överhuvudtaget är så gott!
Och när man måste åka direkt från skolan till träningen vet jag hur jobbigt det är att ätit en halv bra lunch, och sen komma helt utmattad till träning och inte kunna göra sitt bästa. Det är inget kul. Och om man då måste köpa något och lägga pengar på något som man kanske tycker är onödigt kan de faktiskt vara värt de. Mitt tips då är att man köper: 
- Frukt! De kan vara en färdig fruktsallad, eller bara en banan. Någon slags energi i alla fall!
- Mjölk! Som den mjölkälskare jag är, är det bra att köpa mjölk. Mjölk går snabbt att dricka plus att det är fullt med protein. 
- Bars! I de flesta mataffärer finns det olika bars, bra men även dåliga som bara innehåller socker. Jag köper ibland någon god bar som ett snack, och då väljer jag en som heter Flapjack, super god!
- Yoghurt/kvarg/keso! Finns i små förpackningar med eller utan flingor i nästan alla butiker. Jag brukar ibland köpa en burk keso och äta tillsammans med lite bär på väg till gymmet. Super bra, mättande och gott!

Har tappat mina tränings-rutiner senaste veckorna. Eller jag har prioriterat annat helt enkelt. Idag känner jag mig taggad men lite nervös att börja köra igen. De är alltid tufft att ta sig tillbaka där man slutade, resultatet blir inte alltid detsamma och de är lätt att man blir lite besviken på sig själv. Men idag tänker jag försöka ha kul på spinningen. Har bjudit med mina fina kompisar Caroline och Carl :)

-

Jag har missbrukat dig. 
Sett dig som bästa terapin och hjälpen till att bli det jag vill.
Snygg, perfekt, glad och bäst. 
Jag har varit hos dig varje dag.
Prioriterat dig över allt. Vänner, familj, skolan, you name it. 
Jag har fått god respons från bekanta om min självdiceplin. 
Hur jag lyckats hålla i alla trådarna på en och samma gång.

Jag har hittat dig. 
Min pelare i livet, min livsglädje. 
Jag har trott att du bara kan få mig att må bra.
Att du aldrig skulle kunna ge mig dåliga vibrationer.
Hur kunde jag ha så fel? 

Adrenalinet du ger mig gör mig glad för stunden,
men rätt som det är ligger jag i min säng och gråter. 
Känslan av otillräcklighet, misslyckande och ångest.
Du skulle ju hjälpa mig? 

Jag har missbrukat dig.
Du har varit min bästa terapi för allt.
För stunden har du fått mig att må bättre.
Fått mig att känna mig tillräcklig, lyckad och glad.
Men det räcker inte för mig.

Innan jag kan vara hos dig varje dag så måste jag,
jag måste bort en stund. Hitta mig själv.
Lära mig att jag är bra utan dig. Att jag duger.
Sedan, när jag känner det, då kommer jag tillbaka.
Till den bästa terapin i världen.

Ny på gymmet? del 3

Då är vi (tyvärr) inne på sista delen i ”ny-på-gymmet-guiden”. Om ingen av er tycker det borde finnas fler delar? Kan jag inte själv så kan jag alltid ta reda på det ni undrar över!

 

 

Del: 3 handlar om kosten. För vill man ha resultat inom träningen och bli starkare, är det en stor fördel att äta rätt.

Kroppens Bränsle

Kroppen kan ses som en motor, du behöver fylla tanken för att den ska fungera. Det finns sex grupper av essentiella näringsämnen: Kolhydrater, fett, protein, vitaminer, mineraler och vatten. Essentiella näringsämnen innebär att kroppen inte själv kan producera dessa, utan de måste tillföras via maten för att inte bristsjukdomar ska uppstå.

Protein är det bränsle som fungerar som byggmaterial i kroppen.

Utan protein kan inte musklerna byggas upp. Har du inte ätit tillräckligt kan proteinet omvandlas till energi. Vilket inte är önskvärt om man vill bygga muskler. Genom att tillföra kroppen kolhydrater och fett av rätt sort, kan man undvika att musklerna ”äts upp”. Protein är även viktigt för kroppens vävnadsceller och hormoner/enzymer och i viktiga delar av immunförsvaret. Protein finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel:

Animaliska = Kött, ägg, fisk, mjölk

Vegetabiliska = Spannmål, potatis, ärtor & bönor.

De animaliska innehåller alla nödvändiga essentiella aminosyrorna, medan de vegetabiliska tyvärr inte gör det. Men rätt planerat kan man ändå se till att behoven täcks.

Fett är det näringsämne som tillför mest energi, det ger dubbelt så mycket energi som kolhydrater/protein. 

Fett hjälper till att bygga och reparera celler. Fett tillverkar även hormoner som verkar som byggstenar. För att kunna tillgodose sig av fettlösliga vitaminer (A, D, E & K) behöver man äta fett. Äter vi inte tillräckligt mycket är det fettet som tillför energi till vår kropp. Fett ger inget direkt bränsle till kroppen vid träningen.  Man behöver äta fett för att förbränna fett! Fett finns i: Olja, avokado, nötter, smör m.m.

Sen kommer vi till hjärnans favorit: Kolhydrater. Det säger väl allt?

 Vi måste fylla på med kolhydrater för att kroppen ska må bra. Äter man inte tillräckligt med kolhydrater känner man sig ofta okoncentrerad/trött, du orkar heller inte prestera lika mycket på gymmet. Kolhydrater är även superviktigt för att vårt immunförsvar ska fungera och förhindra att vi blir sjuka. Vad gör då kolhydraterna i kroppen? Kolhydrater bryts ner till glukos och ger energi till kroppen. Behövs för att förbränna fett och hjärnan behöver 100g glukos per dag för att fungera optimalt! Kolhydrater finns i: Bröd, ris, pasta, potatis, frukt.

Kom ihåg:

Äter man en allsidig kost får man oftast i sig allt kroppen behöver!

För att se till att du får i dig av alla näringsämnen kan du tänka att du ska äta lite av allt.

Exempel på hur ett kostschema kan se ut:
Frukost: Havregrynsgröt & ägg
Mellis:  Knäckebröd med avokado & skinka.
Alt. Proteindrink & frukt. Alt. Smothie. Alt. Keso & frukt. Går att variera i oändligheten :)
Lunch: Kyckling/lax/annat kött & coucous/potatis/ris/pasta &  grönsaker
 
Mellanmål:  Som förut.
Middag: Som lunch
Ev. kvällsmål.
Att hålla igång förbränningen
Äter du ungefär var tredje timma håller du igång förbränningen i kroppen. Fettet hinner inte sätta sig, eftersom kroppen vet om att den snart får mat igen, och vill därför hinna förbränna det man nyss ätit. Kroppen vänjer sig rätt snabbt vid de tider du brukar äta på.
Äter du frukost och väntar med nästa måltid till lunch kommer kroppen ställa in sig på svält, och vad gör den då? Den försöker självklart lagra så mycket fett den kan i kroppen för att överleva svälten. INTE bra för dig som ev. vill gå ner i vikt.
Här kan du räkna ut hur mycket du behöver äta per dag: http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm
Här kan du läsa om hur mycket kalorier lisvmedel innehåller: http://www.kaloritabell.com/
/Madde
Har jag glömt något får ni hojta till :)
Här kommer källorna jag använt mig av:
Livsmedelsverket SLV.se
Föreläsning: ”Health and nutrition”
Föreläsning: Näringslära – Kostrekommendationer. E. Kylberg
liloh.se
kolhydrater.ifokus.se
iloapp.quantumhalsan.se