Annapettersson!

Ingen motivation?

Tänkte skriva ihop ett inlägg om när motivationen till träningen ligger på 0. För ja, motivation till täningen har jag inte haft nu på ett tag. Och man kan inte alltid vara taggad på att gymma eller dra ut och springa. Vi har svackor i allt - jobb, skola, kosten och träning. 

Min motivation till träningen är som sagt just nu inte så stor. Men det är bara att försöka tänka positivt och göra det bästa av situationen. Jag älskar verkligen att gymma och det är min typ av träning. Dock så har jag inte gjort det på snart 2 veckor för att jag verkligen inte känt för det. Jag vill inte tvinga mig till träning för det är ju inte av den anledningen jag vill träna - för att jag är tvungen. Jag vill träna för att det är roligt och känslan efteråt ett svettigt pass är så galet underbar. Jag hoppas ni också har det tänket.

 

Om ni verkligen inte har motivationen till träningen, ta det lugnt och stressa inte. Den kommer komma tillbaka och då kommer din kropp vara utvilad och redo att köra 110% igen. 

 

Bara för att du inte tränar så finns det ingen anledning att trycka godis och snabbmat mer än vad du brukar. Försök att fortfarande vara hälsosam. Börja dagen med en green smoothie fylld med massa nyttigheter, ta några nötter som mellis, fyll på med långsamma kolhydrater mycket protein och bra fetter på lunchen, gör en omelette till mellis och ät sen en middag som innehåller massa grönt.

 

 

Gå ut och ta en powerwalk. Njut av den fina hösten och tänk framåt. Om motivationen inte finns där, nej men ta en vecka helt ledigt då. Fyll tiden du skulle lagt på träning med något annat. Träffa kompisar, ta ett bad, läs en bok eller vad det kan vara. 

 

Att du inte träna på 1 vecka kommer inte göra att du tappar allt. Låt din kropp vila den veckan, ät massa grönt och drick mycket vatten. Sen kör du stenhårt där DU känner för det. 

 

Tips mellanmål

Häromdagen fick jag en fråga om jag kunde tipsa om snabba och enkla mellanmål innan träning. Man kanske inte hinner ställa sig och steka några goda/hälsosamma pannkakor, eller så kanske man ska till träningen direkt efter skolan och måste köpa något från affären. Man bör äta ca1-2 timmar innan träning, dels för att kroppen ska hinna ta upp energin men också för att man ej ska bli illamående under träningspasset. 
Innan ett träningspass bör man fylla på med kolhydrater av den bra sorten. Jag brukar göra lite olika saker, men främst saker med energi. Här kommer en lista på olika saker: 
- Smoothie! vem får egentligen nog av de? Man kan göra så många olika sorters smoothie, så det finns någon för alla! En favorit är kvarg/turkisk yoghurt, havregryn och frysta bär! Perfekt med protein, kolhyrater och vitaminer! Perfekt att hälla över i en flaska/ take away mugg och dricka påväg till träningen!
- Gröt! Även gröt kan man göra på flera olika sorters vis. Jag gör alltid i mikron (2 dl gryn, 1 dl vatten och salt, 2-3 min i mikron) som jag sedan toppar med olika grejer. Froyo, mjölk, banan, kanel, äppelmos, frysta bär, sylt, kvarg, jordnötssmör osv osv.
- Kvargskål! En skål med kvarg, bär, jordnötssmör är ju de bästa! Kvarg med tillbehör överhuvudtaget är så gott!
Och när man måste åka direkt från skolan till träningen vet jag hur jobbigt det är att ätit en halv bra lunch, och sen komma helt utmattad till träning och inte kunna göra sitt bästa. Det är inget kul. Och om man då måste köpa något och lägga pengar på något som man kanske tycker är onödigt kan de faktiskt vara värt de. Mitt tips då är att man köper: 
- Frukt! De kan vara en färdig fruktsallad, eller bara en banan. Någon slags energi i alla fall!
- Mjölk! Som den mjölkälskare jag är, är det bra att köpa mjölk. Mjölk går snabbt att dricka plus att det är fullt med protein. 
- Bars! I de flesta mataffärer finns det olika bars, bra men även dåliga som bara innehåller socker. Jag köper ibland någon god bar som ett snack, och då väljer jag en som heter Flapjack, super god!
- Yoghurt/kvarg/keso! Finns i små förpackningar med eller utan flingor i nästan alla butiker. Jag brukar ibland köpa en burk keso och äta tillsammans med lite bär på väg till gymmet. Super bra, mättande och gott!

starting over!

Har tappat mina tränings-rutiner senaste veckorna. Eller jag har prioriterat annat helt enkelt. Idag känner jag mig taggad men lite nervös att börja köra igen. De är alltid tufft att ta sig tillbaka där man slutade, resultatet blir inte alltid detsamma och de är lätt att man blir lite besviken på sig själv. Men idag tänker jag försöka ha kul på spinningen. Har bjudit med mina fina kompisar Caroline och Carl :)

Har tappat mina tränings-rutiner senaste veckorna. Eller jag har prioriterat annat helt enkelt. Idag känner jag mig taggad men lite nervös att börja köra igen. De är alltid tufft att ta sig tillbaka där man slutade, resultatet blir inte alltid detsamma och de är lätt att man blir lite besviken på sig själv. Men idag tänker jag försöka ha kul på spinningen. Har bjudit med mina fina kompisar Caroline och Carl :)

-

Jag har missbrukat dig. 
Sett dig som bästa terapin och hjälpen till att bli det jag vill.
Snygg, perfekt, glad och bäst. 
Jag har varit hos dig varje dag.
Prioriterat dig över allt. Vänner, familj, skolan, you name it. 
Jag har fått god respons från bekanta om min självdiceplin. 
Hur jag lyckats hålla i alla trådarna på en och samma gång.

Jag har hittat dig. 
Min pelare i livet, min livsglädje. 
Jag har trott att du bara kan få mig att må bra.
Att du aldrig skulle kunna ge mig dåliga vibrationer.
Hur kunde jag ha så fel? 

Adrenalinet du ger mig gör mig glad för stunden,
men rätt som det är ligger jag i min säng och gråter. 
Känslan av otillräcklighet, misslyckande och ångest.
Du skulle ju hjälpa mig? 

Jag har missbrukat dig.
Du har varit min bästa terapi för allt.
För stunden har du fått mig att må bättre.
Fått mig att känna mig tillräcklig, lyckad och glad.
Men det räcker inte för mig.

Innan jag kan vara hos dig varje dag så måste jag,
jag måste bort en stund. Hitta mig själv.
Lära mig att jag är bra utan dig. Att jag duger.
Sedan, när jag känner det, då kommer jag tillbaka.
Till den bästa terapin i världen.

Ny på gymmet? del 3

Då är vi (tyvärr) inne på sista delen i ”ny-på-gymmet-guiden”. Om ingen av er tycker det borde finnas fler delar? Kan jag inte själv så kan jag alltid ta reda på det ni undrar över!

 

 

Del: 3 handlar om kosten. För vill man ha resultat inom träningen och bli starkare, är det en stor fördel att äta rätt.

Kroppens Bränsle

Kroppen kan ses som en motor, du behöver fylla tanken för att den ska fungera. Det finns sex grupper av essentiella näringsämnen: Kolhydrater, fett, protein, vitaminer, mineraler och vatten. Essentiella näringsämnen innebär att kroppen inte själv kan producera dessa, utan de måste tillföras via maten för att inte bristsjukdomar ska uppstå.

Protein är det bränsle som fungerar som byggmaterial i kroppen.

Utan protein kan inte musklerna byggas upp. Har du inte ätit tillräckligt kan proteinet omvandlas till energi. Vilket inte är önskvärt om man vill bygga muskler. Genom att tillföra kroppen kolhydrater och fett av rätt sort, kan man undvika att musklerna ”äts upp”. Protein är även viktigt för kroppens vävnadsceller och hormoner/enzymer och i viktiga delar av immunförsvaret. Protein finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel:

Animaliska = Kött, ägg, fisk, mjölk

Vegetabiliska = Spannmål, potatis, ärtor & bönor.

De animaliska innehåller alla nödvändiga essentiella aminosyrorna, medan de vegetabiliska tyvärr inte gör det. Men rätt planerat kan man ändå se till att behoven täcks.

Fett är det näringsämne som tillför mest energi, det ger dubbelt så mycket energi som kolhydrater/protein. 

Fett hjälper till att bygga och reparera celler. Fett tillverkar även hormoner som verkar som byggstenar. För att kunna tillgodose sig av fettlösliga vitaminer (A, D, E & K) behöver man äta fett. Äter vi inte tillräckligt mycket är det fettet som tillför energi till vår kropp. Fett ger inget direkt bränsle till kroppen vid träningen.  Man behöver äta fett för att förbränna fett! Fett finns i: Olja, avokado, nötter, smör m.m.

Sen kommer vi till hjärnans favorit: Kolhydrater. Det säger väl allt?

 Vi måste fylla på med kolhydrater för att kroppen ska må bra. Äter man inte tillräckligt med kolhydrater känner man sig ofta okoncentrerad/trött, du orkar heller inte prestera lika mycket på gymmet. Kolhydrater är även superviktigt för att vårt immunförsvar ska fungera och förhindra att vi blir sjuka. Vad gör då kolhydraterna i kroppen? Kolhydrater bryts ner till glukos och ger energi till kroppen. Behövs för att förbränna fett och hjärnan behöver 100g glukos per dag för att fungera optimalt! Kolhydrater finns i: Bröd, ris, pasta, potatis, frukt.

Kom ihåg:

Äter man en allsidig kost får man oftast i sig allt kroppen behöver!

För att se till att du får i dig av alla näringsämnen kan du tänka att du ska äta lite av allt.

Exempel på hur ett kostschema kan se ut:
Frukost: Havregrynsgröt & ägg
Mellis:  Knäckebröd med avokado & skinka.
Alt. Proteindrink & frukt. Alt. Smothie. Alt. Keso & frukt. Går att variera i oändligheten :)
Lunch: Kyckling/lax/annat kött & coucous/potatis/ris/pasta &  grönsaker
 
Mellanmål:  Som förut.
Middag: Som lunch
Ev. kvällsmål.
Att hålla igång förbränningen
Äter du ungefär var tredje timma håller du igång förbränningen i kroppen. Fettet hinner inte sätta sig, eftersom kroppen vet om att den snart får mat igen, och vill därför hinna förbränna det man nyss ätit. Kroppen vänjer sig rätt snabbt vid de tider du brukar äta på.
Äter du frukost och väntar med nästa måltid till lunch kommer kroppen ställa in sig på svält, och vad gör den då? Den försöker självklart lagra så mycket fett den kan i kroppen för att överleva svälten. INTE bra för dig som ev. vill gå ner i vikt.
Här kan du räkna ut hur mycket du behöver äta per dag: http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm
Här kan du läsa om hur mycket kalorier lisvmedel innehåller: http://www.kaloritabell.com/
/Madde
Har jag glömt något får ni hojta till :)
Här kommer källorna jag använt mig av:
Livsmedelsverket SLV.se
Föreläsning: ”Health and nutrition”
Föreläsning: Näringslära – Kostrekommendationer. E. Kylberg
liloh.se
kolhydrater.ifokus.se
iloapp.quantumhalsan.se

Some motivation

 



Detta är några övningar som jag tycker är jättebra. Självklart måste man anpassa repetitionerna och seten efter sig själv, men detta kör jag på nu. På högra bilden är några magövningar som min kompis hjälpte mig med. De är kanonbra och man kan göra det hur jobbigt man vill, det är bara att lägga på vikter. Det jag längtar efter är att börja träna ryggen. Det tycker jag är allra roligast!

FÖRLÅT!!

Hej vänner! förlåt förlåt förlåt!! 

Jag vet att min bloggning suger just nu men jag har så sjukt mycket i skolan, vill hinna träna, måste plugga, Vill vara med kompisar mm. 

Har gått och blivit kär också, kär i livet och lite till!

Igår var jag och modellade för Emmelines syster Bea, hon är make up artist och behövde bilder till sin portfolio, De bilderna kommer upp sen. 

Har fått några. Men det kommer komma fler! 

Har lite raw foods barer jag ska visa er, super mumsiga! 

Imorgon ska jag vara hår modell för Wella, ska bli super kul! 

Hoppas de kan göra någonting åt min rishög till hår! 

japp, nu ska jag sova iaf :) kram på er!

Här är några av alla bilder vi tog igår! är supernöjd med bilderna!! TACK BEA!!

Q/A

när man är sugen på att äta något och har tråkigt? vad ska man göra då? något exempel på något man kan äta utan ångest om man blir sugen på något eller har tråkigt.

Jag hör vad du säger, dock tycker jag aldrig att mat ska vara ett ångest moment! 

Men här kommer några tips: Någon frukt, naturella nötter, hallon, dricka vatten, tugga på ett tuggummi, en smoothie, lite grönsaker, jordgubbar, ta en promenad, träffa en vän, det finns massa saker att göra! Jag brukar själv ibland dricka vatten med lite hallon i om jag känner ett sug av något lite sött eller bara mat liknande. Men som sagt, när man gör saker så går tiden fortare, så jag rekommenderar dig att kanske träffa en kompis eller åka iväg någonstans. Kanske åka och fönstershoppa, sätta på en film, städa rummet eller umgås med familjen.

Fakta om YOLLIBOX



bild från google -

Ja ni, det är många som har undrat över yollibox, och även jag ska jag väl erkänna! Det ända jag vet är de jag läst på förpackningen, att den bara innehåller naturliga ingridienser och att den är väldigt god (iallafall passionfrukt och jordgubb som jag smakat). Men nu tänkte jag att de va dags att ta reda på lite mer, så jag gick in på deras hemsida och hittade följande fakta: 

- En frozen yoghurt som enbart är gjord på naturliga ingredienser, består av mer än 70% yoghurt och har låg fetthalt.Yollibox är därför enbart gjord på naturliga ingredienser och riktig frukt, består av mer än 70% yoghurt och har låg fett- och kalorihalt.Dessutom innehåller alla Yolliboxar fiber. Yollibox innehåller tillsatt råsocker och druvsocker och självklart inga konstgjorda sötningsmedel.Den innehåller heller inte grädde, smör eller ägg. 

- En Yollibox innehåller mellan 84-98 kcal per 100 ml beroende på smak.

- Yollibox har lägre fett- och kalorihalt än traditionell gräddglass. Alla Yolliboxar består dessutom av mer än 70% yoghurt, är enbart gjorda på naturliga ingredienser och innehåller fiber. Yollibox innehåller tillsatt råsocker och druvsocker och vi skulle aldrig drömma om att stoppa i några konstgjorda sötningsmedel i våra produkter. Som med alla godsaker är Yollibox något du bör unna dig då och då.
(all fakta tagen från www.yollibox.com)

Förutom Jordgubb och Choklad som ni ser på bilden finns även Mango, Passionfrukt, Citron och Svartvinbär.

 

Ny på gymmet? Del 2

Som nybörjare kan det vara lagom att börja träna 3 dagar i veckan. Dels för att man kanske inte är van att träna och går man ut för hårt i början, är det lätt hänt att man tröttnar och lägger av.  Här är exempel på träningsupplägg:

Exempel på träningsschema för nybörjare. Taget från: http://fitnessguru.se/3-split-liten-och-svag-titta-hit (Jag har lagt till bilderna - som kommer från muscles.se)

Måndag:

Knäböj 3*5  

Benpress 2*8 
Stående vadpress 3*15 
Crunches 3*15 (med vikt om det behövs). 

Muskler som tränas: Ben, rumpa, vader och mage.

ONSDAG:

Bänkpress 3*5 
Snebänkpress alt. Sned hantelpress 2*8 
Millitärpress 3*8 
Liggande triceppress 3*8 

Muskler som tränas: Bröst, axlar och tricep.

FREDAG:

Marklyft 2*5 
Latsdrag 3*8 (variera med handflatorna mot och ifrån dig). 
Sittande rodd alt. Hantelrodd 3*8 seek4fitness.com
Skivstångscurl alt. Hantelcurl 3*8 (kan utföras med EZ-stång om ihållande smärta uppstår i handlederna). 
Liggande benlyft 3*15 (med vikt om det behövs). 

Muskler som tränas: Rygg, biceps, mage och underarmar.

Skrivet av Sid Knutsson – http://fitnessguru.se/3-split-liten-och-svag-titta-hit

Om du vill kan du lägga till 30 min cardio efter varje styrketräningpass. (Eller på andra dagar)

 

Går ni in på: http://www.styrkeprogrammet.se/ och övningsarkiv kan ni se video/bilder för hur en övning ska utföras. Man kan även välja muskelgrupper man vill träna och få många förslag på övningar.

 

 För varierad träning kan man gå in på http://www.styrkeprogrammet.se/ inför varje pass och välja ut 3 övningar till varje muskelgrupp man vill träna. När man börjar träna på gym är det viktigt att lära sig hur övningarna utförs på rätt sätt (för att förhindra skador). Sedan kan man börja variera träningen mer, eftersom kroppen vänjer sig vid samma typ av övningar/vikt på belastning.

 

 

Tjejer var inte rädda för att ta i!! Jag är tightare i kroppen nu än när jag gick till gymmet och körde med fjuttvikter. Ju mer muskler du har, desto mer fett förbränner du. Du vaknar inte upp som bodybuilder efter en månad på gymmet och om du skulle göra det så grattis då är du nog den enda i världen som gjort det.

Det tar tid att få en tight/vältränad kropp. Men om man verkligen vill, så går det! Men det tar tid och alla har olika förutsättningar/gener för hur snabbt/hur mkt det kommer synas.

bennadel.com

Och alla kanske inte vill få en vältränad kropp!

En del tränar för att de tycker det är roligt, för att de vill bli piggare/gladare, må bättre på insidan. Osvosv.

En människa med övervikt MEN som tränar, kommer må bättre på insidan än en smal person som inte tränar! Så häng inte upp dig på att det inte händer något med vikten i början. Och mät hellre med måttband istället för vågen!

 

Några andra frågor på det? Känns som jag kan sitta och skriva hela dagen om det här!

Nu blev jag så taggad så nu ska jag till gymmet och jobba på axlarna!!

Länkbyte!

Om ni tycker om träning och hälsa, så tycker jag att ni ska kolla in denna blogg! Ganska lik min vilket jag tycker är lite kul! Super fin blogg klicka här för att Komma till den fina bloggen!http://fames.se/mylife13/

Frukost!

tänkte att jag skulle dela med mig av det jag har ätit till frukost de senaste dagarna, de går snabbt och är gott! Vad kan vara bättre? 
Har ni någonsin provat froyo och havregrynsgröt tillsammans? Åh vad gott de är!
Till min gröt behöver ni: 
- 2 dl vatten
- 1 dl havregryn
- lite salt
Läga alla ingridienser i en skål och lägg i mikron i 2-3 minuter

Froyo: 
- 1 matsked kvarg
1 dl frysta bär
Mixa allt med en stavmixer och lägg på sidan av gröten eller på. 



 

Dagen!

Skulle egentligen iväg på body pump och MRL idag, men så blev det inte. Min rygg har spökat i några dagar nu och idag var det en rikig smärta, gick hem efter spanskan låg på min värmefilt och tog lite värktabletter. Blev lite bättre, blev då bjuden på en bil färd med mina kära pojkar där filip tog sitt körkort idag! GRATTIIIS FILIIP!!

haha så sjukt nice, han kommer få köra hem mig ett antal gånger kan jag säga. Håller just nu på att skriva önskelista och kollar på Idol.

Ni får ha en bra kväll! så hörs vi!

Som ni ser nedan så spårade Jimmy lite i bilen, men kul va de!

Molly!

 

Molly rustas är verkligen en sån där människa som inspirerar mig, hennes klädstil, blogginlägg träning. ja, så himla fin person!!!

Hälsa enligt Anna

"strong is the new skinny" "healthy is the new skinny" 
Hur ofta får vi inte höra dessa ord? 

Jag kan bli helt galen inombords när jag läser om detta. 
Nu får man inte vara smal utan nu är det stark som gäller.
Nu får man inte vara smal utan nu är det hälsosam som gäller.
Asså give me a break! Låt oss bara vara! 

Vad ska vi vara? Hur ska vi vara?
Låt oss bara vara! Hur vi än är, vad vi än är.
Varför måste vi ha ett namn på allting. 
Jag äter paleo kost, jag äter lchf, jag äter husmanskost..
Snälla, låt oss bara äta! 

Hälsa för mig handlar inte om kosttillskott, styrka på utsidan eller minimalt underhudsfett.
Det handlar inte om extrem träning, mat tider eller proteinintaget. 

Hälsa är ett så stort ord med många olika betydelser.
Det finns tusen varianter av vad hälsa innebär och beskrivningen är individuell för oss alla.
Min hälsa innefattar mitt fysiska- och psykiska mående. 

Mitt hjärta och mina lungor ger mig möjlighet att upprätthålla min kondition.
Jag har ett immunförsvar som håller mig borta från sjukdomar.
Jag aktiverar mina muskler regelbundet och låter dem få arbeta varierat.
Jag förbjuder ingen mat i mitt liv men har en bra balans åt båda hållen.

Jag tycker om mig själv för den jag är.
Jag tror på mig själv och allt jag kan.
Jag värdesätter mig själv för den jag är och inte utifrån mina färdigheter.

"strong is the new skinny" "healthy is the new skinny",
det är under några omständigheter inte vad hälsa handlar om för mig.
Hälsa för mig är när alla livets delar är i balans.
Min kropp, själ, sociala situation och existens.