Annapettersson!

Q/A

 

Hej! 
Jag ska börja gymma och träna för att få en finare kropp och för att må bättre, men jag har börjat inse att kosten är en väldigt stor del av träningen och jag äter väldigt mycket sötsaker och får ofta sötsug, jag har ett till problem jag äter inte frukt eller grönsaker jag tycker helt enkelt inte att det är gott och så, jag har vanlig kropp asså jag är inte tjock/överviktig men när jag kollar på bloggar/instagram så lägger dom upp väldigt mycket på frukt och sånt.. Min fråga är om du kan hjälpa mig med mina problem skulle VERKLIGEN behöva hjälp! 
Svara gärna i ett inlägg

 


Svar: Hej! Va roligt att du ska börja träna! Ja kosten är ju en stor del. Man brukar säga att kosten är 80% och träningen 20% ( vet dock inte riktigt om de stämmer).

Jo många fyller upp tallrikarna med mer grönsaker och äter lite oftare och tar då en frukt som snack mellan måltider. Du får helt enkelt hitta de som funkar för dig:) Alla kan såklart lära sig att gilla något men går de inte så går de inte:)

Du kanske kan testa att göra en smoothie på frukt/bär och yoghurt/fil/kvarg/ så får du i dig lite vitaminer. Om du gör en liten större smoothie och häller upp i en tillbringare så kan du ta ett glas när du känner dig sötsugen eller när de är dags för mellis. För att försöka vänja bort sötsuget så kan jag tipsa dig om dom här tipsen som jag läste på http://www.louisebjorkman.devote.se

 

"Ju mindre socker du äter desto mindre vill du ha det. Har du extremt sötsug så försök att avstå från socker helt i 2 veckor så kommer du märka att sötsuget snabbt försvinner. Socker är beroendeframkallande, därför är det väldigt lätt att hamna i en dålig cirkel och ständigt äta fika/godis/snacks. Dock finns det många sätt att få kontroll på sitt sötsug.

-Planera! Vet du att du ska fika med kompisarna, ta med dig eget fika. Gör i ordning en god smoothie, ta med en frukt eller varför inte drick grönt te?

-Se till att hålla blodsockernivån jämn, det är oftast när vi är hungriga sötsuget är som värst. Så ät ordentligt och försök få i dig någonting var tredje timme, att äta mellanmål är jätteviktigt.

-Hitta alternativ, du kanske kan göra nyttiga chokladbollar eller egna proteinbars att äta på istället? Eller varför inte göra en god fruktsallad. Oftast handlar det bara om att man vill ha något att sitta och tugga på.

-Det är lätt hänt att man får sötsug när man är uttråkad så hitta på någonting, ta en promenad, ring en kompis vad som helst. 

-Blir det väldigt svårt att stå emot försök tänk på ditt mål, kanske har du någon bild som inspirerar dig i mobilen som du snabbt kan ta upp och kolla på.

-Gör en deal med en kompis att ni ska undvika socker en tag framöver. Slå vad om någonting, ex. om man bryter får man bjuda den andre på middag. Det gör att man verkligen inte vill bryta godisförbudet.

- Det finns massor utav bra snacks och mellanmål som du kan äta istället för att stoppa i dig en massa socker. 
Smoothie, kesella med bär, knäckebröd med mosad avokado och citron (bästa!), ägg, keso, nötter, russin, frukt, gröt, nyttiga pannkakor. Ja ni ser listan kan göras lång."

 

Hoppas du fick dom svar du ville ha! Kram på dig

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas